نفی آن یک چیز و اثباتش رواست


چون جهت شد مختلف نسبت دوتاست

ما رمیت اذ رمیت از نسبتست


نفی و اثباتست و هر دو مثبتست

آن تو افکندی چو بر دست تو بود


تو نه افکندی که قوت حق نمود

زور آدم زاد را حدی بود


مشت خاک اشکست لشکر کی شود

مشت مشت تست و افکندن ز ماست


زین دو نسبت نفی و اثباتش رواست

یعرفون الانبیا اضدادهم


مثل ما لا یشتبه اولادهم

همچو فرزندان خود دانندشان


منکران با صد دلیل و صد نشان

لیک از رشک و حسد پنهان کنند


خویشتن را بر ندانم می زنند

پس چو یعرف گفت چون جای دگر


گفت لایعرفهم غیری فذر

انهم تحت قبابی کامنون


جز که یزدانشان نداند ز آزمون

هم بنسبت گیر این مفتوح را


که بدانی و ندانی نوح را